Uniunea Europeană intenționează să modifice regulile care reglementează acordarea despăgubirilor pentru întârzierile zborurilor, o decizie care ar putea reduce semnificativ numărul și valoarea sumelor plătite de companiile aeriene pasagerilor. După 12 ani de negocieri, statele membre ale UE au ajuns la un acord pentru a extinde timpul de așteptare necesar înainte ca un pasager să poată solicita despăgubiri.
Zbor întârziat? UE vrea să reducă despăgubirile și să crească timpul de așteptare
Conform noilor propuneri, despăgubirile pentru zborurile pe distanțe scurte vor putea fi cerute doar dacă întârzierea este de cel puțin 4 ore, iar pentru zborurile lungi, pragul va fi de 6 ore. În prezent, pasagerii au dreptul la compensații dacă zborul lor întârzie cu mai mult de 3 ore.
Modificările vin și cu unele ajustări în cuantumul despăgubirilor: pentru zborurile pe distanțe scurte, suma crește ușor de la 250 la 300 de euro, însă pentru cele pe distanțe lungi, compensația scade de la 600 la 500 de euro.
Pe lângă schimbările privind întârzierile, au fost agreate și alte măsuri menite să îmbunătățească drepturile pasagerilor. Printre acestea se numără digitalizarea procesului de solicitare a despăgubirilor, limitarea motivelor pentru care o companie aeriană poate refuza rambursarea, obligativitatea de a oferi redirecționare și cazare în caz de întârzieri mari, precum și consolidarea drepturilor persoanelor cu dizabilități.
Reforma acestor reguli a fost propusă inițial de Comisia Europeană în 2013, dar abia acum statele membre au ajuns la un acord privind noile condiții.
Industria aeriană, reprezentată de organizația Airlines for Europe (A4E), care include companii precum Lufthansa, Air France-KLM și Ryanair, susține că noile praguri de întârziere ar oferi operatorilor o șansă reală de a preveni anulările. A4E afirmă că aproximativ 70% dintre zborurile care ajung să fie anulate ar putea fi salvate dacă pragul ar fi de 5 ore, ceea ce ar însemna beneficii pentru circa 10 milioane de pasageri anual.
Cu toate acestea, nu toți sunt de acord cu aceste modificări. Comisia Europeană propusese inițial praguri și mai mari: 5 ore pentru zborurile scurte și 9 ore pentru cele lungi. Însă, din motive politice, multe țări au ezitat să susțină ideea că pasagerii vor pierde din drepturi. Germania și Spania s-au opus ferm majorării limitelor, iar Partidul Popular European a avertizat că reducerea compensațiilor ar fi „un pas în direcția greșită”.
„Rambursarea după o întârziere de trei ore a fost standardul timp de mulți ani și așa ar trebui să rămână”, au transmis parlamentarii germani din PPE. Un diplomat european a comentat că „niciun politician nu vrea să spună public că pasagerii trebuie să aștepte peste 4 ore pentru a fi despăgubiți”.
Urmează ca aceste propuneri să fie negociate cu Parlamentul European înainte de a deveni lege.