La o zi de la anunțul fraudei din Hong Kong, Banca Naţională a României (BNR) anunţă o tentativă de fraudă financiară tip deepfake după ce au apărut videoclipuri ce folosesc fraudulos imaginea şi vocea guvernatorului BNR pentru a convinge publicul să facă investiţii financiare pe o platformă inexistentă.
”În ultima perioadă, pe mai multe platforme şi reţele de socializare, au apărut postări tip deepfake care îl implică pe guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu. Videoclipurile folosesc fraudulos imaginea şi vocea guvernatorului BNR pentru a convinge publicul să facă investiţii financiare pe o platformă inexistentă”, precizează BNR.
”Reiterăm faptul că Banca Naţională a României nu face recomandări şi propuneri de investiţii. În cazul în care aţi dat curs unor astfel de anunţuri false, raportaţi imediat aceste situaţii autorităţilor competente”, precizează BNR.
Știre inițială
Tehnologia deepfake generată de Inteligența Artificială, folosită în scopuri propagandistice chiar de dictatorul Vladimir Putin, a produs acum unei multinaționale o pagubă de 25 de milioane de dolari. Angajatul unei multinaţionale din Hong Kong a fost păcălit, în timpul unei videoconferinţe, să efectueze mai multe tranzacţii bancare importante… înainte de a realiza că a fost victima unei escrocherii orchestrate cu ajutorul inteligenţei artificiale, informează RTHK.
Angajatul a crezut că răspunde unei solicitări a şefului său în timpul unei videoconferinţe cu alţi angajaţi, dar compania sa a pierdut 200 de milioane de dolari din Hong Kong, echivalentul a 25 de milioane de dolari americani. După cum relatează televiziunea RTHK, de fapt, în afară de nefericitul protagonist, participanţii la întâlnirea virtuală fuseseră creaţi de inteligenţa artificială.
A fost vorba de o înşelătorie deepfake
„În timpul acestei videoconferinţe cu mai multe persoane, s-a dovedit că toate persoanele, în afară de el, erau false, dar păreau mai adevărate decât în realitate”, a declarat Chan Shun-ching, superintendentul şef. În cursul discuţiei, angajatul a fost constrâns să efectueze aproximativ cincisprezece tranzacţii pe cincisprezece conturi bancare diferite.
O escrocherie bine pusă la punct. Potrivit anchetatorilor, a fost o operaţiune extrem de profesionistă. Ar fi fost nevoie de luni de zile pentru ca escrocii să obţină înregistrări video ale angajaţilor companiei şi să le folosească pentru a-şi păcăli interlocutorii. Pentru a realiza acest lucru, au folosit inteligenţa artificială.
Odată ce stratagema a fost pusă la punct, au trimis un e-mail de invitaţie angajatului prins în capcană, care a dat click pe el fără să bănuiască nimic. Aceasta nu este prima escrocherie de acest tip care ajunge pe prima pagină a ziarelor: în 2019, şeful unei companii britanice aparţinând unui grup german a trimis 220.000 de euro în Ungaria după ce a primit un telefon de la şeful său.