Totul despre programul Rabla auto 2025. Ce vouchere urmează să se acorde

Ministerul Mediului a pus recent în dezbatere publică Ghidul Rabla 2025, care stabilește condițiile de acordare a ecotichetelor și valoarea acestora pentru anul în curs.

Deși existau așteptări privind majorarea subvențiilor pentru stimularea achiziției de mașini electrice, valoarea ecotichetelor rămâne la același nivel ca în 2024, precizează Adevarul.

Ce subvenții se acordă în cadrul programului Rabla 2025

Conform Ghidului Rabla 2025:

  1. Solicitantul poate beneficia de un ecotichet pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul predării spre casare a unei mașini uzate.
  2. Instituțiile publice și unitățile administrativ-teritoriale pot solicita până la 10 ecotichete fără a fi obligate să predea spre casare un autovehicul uzat.
  3. Valoarea ecotichetelor este următoarea:
    • 7.000 lei pentru achiziționarea unei motociclete;
    • 10.000 lei pentru un autovehicul nou cu motor termic sau hibrid;
    • 13.000 lei pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau o motocicletă electrică;
    • 25.500 lei pentru un autovehicul nou 100% electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen.
  4. Subvențiile nu pot fi cumulate cu alte programe de finanțare a achiziției de autovehicule noi.
  5. Reducerea se aplică direct de către producătorul auto asupra prețului final al mașinii, iar diferența trebuie achitată de beneficiar din fonduri proprii sau prin finanțare externă (credite, leasing).

Solicitările industriei auto pentru subvenții mai mari

Producătorii și importatorii auto au cerut Guvernului implementarea unui nou program Rabla care să includă subvenții mai mari, de 8.500 de euro pentru mașinile electrice, astfel încât să se asigure predictibilitate până în 2030.

Potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor Auto (APIA), vânzările de vehicule electrificate ar putea crește cu 34,6% față de 2024, însă acest lucru depinde direct de sprijinul financiar oferit prin Programul Rabla 2025. În lipsa unei ajustări a subvențiilor, România riscă să rămână în urmă față de restul Uniunii Europene, unde vânzările de vehicule electrice au crescut cu 37% doar în prima lună a anului 2025.

Citeste si...  Tot mediul de afaceri se opune cu vehemență prevederilor din ordonanța austerității propusă de Guvern

APIA avertizează că reducerea drastică a subvențiilor în 2024 a dus la o scădere cu 32,2% a vânzărilor de mașini electrice în România, iar în primele două luni din 2025 această scădere a continuat, atingând 31% față de aceeași perioadă din anul precedent.

Ce s-a întâmplat cu programul Rabla în 2024

În 2024, sprijinul pentru achiziția de mașini electrice a fost redus semnificativ:

  • Prima de casare în cadrul Rabla Plus a fost înjumătățită, scăzând de la 10.000 de euro în 2023 la 5.000 de euro.
  • Se putea preda spre casare unul sau două autovehicule uzate, însă cuantumul ecotichetului rămânea același:
    • 25.500 lei pentru un autovehicul electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
    • 13.000 lei pentru un autovehicul hibrid electric cu emisii sub 80 g CO₂/km;
    • 13.000 lei pentru o motocicletă electrică.
  • Ecotichetul se acorda doar pentru mașinile electrice cu un preț de cel mult 70.000 euro, TVA inclus.
  • Instituțiile publice beneficiau de 120.000 lei pentru achiziția unui vehicul nou, fără obligația de a preda spre casare un autovehicul uzat.

Ce urmează pentru Rabla Plus în 2025?

Există discuții privind o posibilă creștere a subvenției pentru mașinile electrice în 2025, iar Ministrul Mediului a declarat că este optimist și că „se vor găsi soluții”. Însă, momentan, valoarea voucherelor rămâne la nivelul din 2024, ceea ce ar putea continua să afecteze cererea pentru mașini electrice în România.

Rămâne de văzut dacă Guvernul va răspunde cererilor industriei auto și va ajusta subvențiile pentru a menține ritmul de electrificare al parcului auto național.