Tesla, profit de 12,6 miliarde de dolari în 2022. Compania a livrat 1,3 milioane de vehicule anul trecut

Tesla și-a dublat profitul la 12,6 miliarde de dolari în 2022. De asemenea, camionul cibernetic al companiei urmează să intre în producție înainte de sfârșitul anului 2023, iar Tesla pregătește o „platformă de vehicule de ultimă generație”.

Tesla a livrat 1,3 milioane de vehicule în 2022 – un record care se reflectă în mod natural în cifra de afaceri a producătorului de mașini electrice din California. Cu 81,46 miliarde de dolari în vânzări și 12,6 miliarde de dolari în profituri, 2022 este un alt an de creștere pentru Tesla, deși situația macroeconomică ridică, în prezent, provocări majore și va continua la fel și în viitorul apropiat. La prima vedere, însă, creșterea costurilor la energie și a ratelor dobânzilor nu se reflectă în mod semnificativ în bilanţul pentru 2022.

Producătorul de maşini electrice şi-a majorat veniturile la 81,46 miliarde de dolari, o creștere de 51% față de cele 53,82 miliarde de dolari în vânzări din anul precedent. Dintre cele 81,46 miliarde de dolari, divizia auto a reprezentat 71,46 miliarde de dolari în 2022.

Potrivit electrive.com, compania evidențiază în continuare marja operațională, care este de 16,8% pentru întregul an (2021: 12,1%). Veniturile din certificatele de CO2 s-au ridicat la 1,78 miliarde de dolari în 2022 și, astfel, au crescut în continuare în relevanță (21 la sută până în 2021). Totuși, spre deosebire de anii precedenți, chiar și fără contribuția creditelor de reglementare, ar fi existat un profit de aproape unsprezece miliarde de euro.

Trimestrul al patrulea a contribuit cel mai mult la aceste rezultate anuale. Un total de 24,32 miliarde de dolari în vânzări (+37 la sută față de T4/2021), din care 21,31 miliarde de dolari au provenit din industria auto, la fel ca 3,69 milioane de dolari în excedent GAAP, o creștere de 59 la sută față de anul trecut. Marja operațională de 16% între octombrie și decembrie nu s-a potrivit cu tendința de creștere recentă a valorii aberante. În T1/2022 a urcat la 19,2%, iar în T3/2022 la 17,2% de la o valoare recentă de puțin sub 15%.

Citeste si...  Surse: Ford, în discuții pentru vânzarea fabricii din Saarlouis, Germania

Potrivit Tesla, creșterea livrărilor de vehicule a jucat un rol semnificativ în creștere. Cifrele de producție și livrare pentru trimestrul al patrulea din 2022 și astfel și pentru întregul an au fost publicate la începutul lunii: conform acestor cifre, producătorul a livrat 405.278 de vehicule în T4/2022 și, astfel, a crescut livrările pentru întregul an către 1.313.851 vehicule – o creștere de 40% față de 2021. Producția a crescut chiar și cu 47% (T4/2022: 439.701 vehicule, întregul an 2022: 1.369.611 vehicule).

Acest lucru arată că fabricile din Texas și Brandenburg, care au intrat în funcțiune în 2022, contribuie din ce în ce mai mult la creșterea numărului de unități la rezultatul general. Vehiculele construite la Giga Berlin (modelul Y) au fost livrate pentru prima dată în martie trecut, iar la Giga Texas în aprilie.

Tesla scrie acum în raportul său anual că o capacitate de producție de 3.000 de vehicule pe săptămână a fost atinsă în ambele fabrici spre sfârșitul anului. Cifrele anuale ar fi putut fi cu siguranță și mai bune dacă pandemia de Covid nu ar fi cauzat restricții în China. În al doilea trimestru a existat o scădere a curbei statisticilor din cauza problemelor continue în lanțul de aprovizionare și a închiderii temporare a fabricii din Shanghai.

Shanghai a rămas totuși cea mai mare fabrică de producție a Tesla. În 2022, SUA au vândut 710.865 de vehicule construite în China – 439.770 au rămas pe plan intern și 271.095 au fost exportate. Creșterea relativă din 2021 până în 2022 este de 67%. Producătorul spune că fabrica a fost „exploatată aproape de capacitate”.

Citeste si...  Deși numărul locuințelor vândute anul trecut în București a crescut, scăderea accesibilității locuințelor noi și dobânzile restrictive au crescut interesul pentru chirii  

Cu toate acestea, există încă loc de îmbunătățire a numărului total de vehicule, deoarece Tesla susține următoarea prezentare generală a utilizării maxime posibile a capacității, care a rămas în mare parte neschimbată din vară: fabricile Grünheide și Texas ar trebui să poată contribui fiecare cu 250.000 de vehicule. Shanghai, 750.000 de unități și Fremont 650.000 de unități – în total, acest lucru aduce totalul la până la 1,9 milioane de mașini pe an.

Viitoarele modele Cybertruck, Semi, Roadster 2, „Robotaxi și altele” nu sunt încă incluse în această cifră. Cu toate acestea, californianii au confirmat acum în mod explicit că Cybertruck, care va ieși de pe linia de producție din Texas, va fi construit în acest an. Semi este deja în producție pilot, dar se pare că este încă irelevant. Tesla nu denumește în prezent nicio capacitate pentru camionul electric, care, potrivit unor informații foarte recente, va fi fabricat în Nevada.

Între timp, o altă frază din raportul anual este probabil mult mai relevantă pentru piața de volum: „Platforma noastră de vehicule de generație următoare este în curs de dezvoltare”, spune Tesla. Detaliile urmează să fie dezvăluite în ziua investitorilor din 1 martie. Se va învârti în jurul celei de-a treia generații a platformei, care ar trebui să contribuie la reducerea costurilor de producție.

Tesla a luat și câteva decizii strategice care merită menționate în raportul său anual. Producătorul auto a subliniat modul în care restructurarea sa de logistică dă roade: în timp ce livrările obișnuiau să crească mereu la sfârșitul fiecărui trimestru, această presiune s-a redus oarecum: de la 71% din livrările din trimestrul al treilea de lună la 64% și 51% în T3 și T4. Contextul acestei schimbări este că volumul de producție în creștere a făcut din ce în ce mai dificilă „securizarea capacității de transport a vehiculelor la un cost rezonabil” la sfârșitul fiecărui trimestru. Cealaltă față a monedei este că discrepanța dintre vehiculele produse și livrate este în prezent destul de mare.

Citeste si...  Tranzacții de 450 de milioane de euro pe piața terenurilor în 2022

De asemenea, este de remarcat faptul că unul dintre factorii care au favorizat noile cifre financiare record a fost o nouă creștere a prețului mediu al vehiculelor în T4/2022. Motivul este că Tesla a crescut prețurile în numeroase țări în ultimele luni și, de asemenea, favorizează modelele mai scumpe atunci când acordă prioritate producției.

Tesla a declarat, de asemenea, un obiectiv concret de producție pentru 2023, cu aproximativ 1,8 milioane de BEV-uri care urmează să fie produse. Producătorul îmbină acest obiectiv cu dorința de a crește volumul cu 50% pe an, în medie, pe un orizont de mai mulți ani. Măsurată în raport cu această țintă, Tesla a crescut într-o rată peste medie din 2020 până în 2021 și într-o rată sub medie între 2021 și 2022 (47 și, respectiv, 40% din producție și, respectiv, livrări).