România a întrecut probabil Italia la producţia de automobile în 2024

Italia este o mare putere industrială a Europei, situându-se pe locul 2 după Germania la industria manufacturieră (fără segmentul Energie) şi pe locul 3 per total în Uniunea Europeană. Însă, într-un context economic surprinzător, România pare să fi depăşit Italia la producţia de automobile în 2024, cel puţin ca număr de unităţi produse.

Declinul industriei auto din Italia

Italia are o tradiţie impresionantă în domeniul auto, fiind casa unor mărci emblematice precum Fiat, Alfa Romeo, Maserati şi Ferrari. Totuşi, concurenţa acerbă pe piaţa auto a dus la consolidări succesive, iar Stellantis, conglomeratul format prin fuziunea Fiat-Chrysler cu PSA (Peugeot-Citroën-Opel), domină acum producţia auto italiană.

În 2024, Stellantis a produs doar 475.090 de automobile în Italia, o scădere dramatică de 37% faţă de anul precedent, atingând cel mai scăzut nivel din ultimii 68 de ani. Această scădere a fost accentuată de performanţele slabe ale fabricilor Mirafiori (-70%) şi Maserati Modena (-79%). Alte companii auto italiene au produs în 2023 doar 128.700 de unităţi, iar dacă şi acestea au suferit o scădere similară (-34%), atunci producţia totală a Italiei ar putea fi sub 600.000 de unităţi în 2024, potrivit News.ro.

Ascensiunea României în producţia auto

România, cu doar 19 milioane de locuitori, nu are o tradiţie auto comparabilă cu cea a Italiei, dar beneficiază de două uzine puternice: Dacia-Renault la Mioveni şi Ford Otosan la Craiova. Modelele de volum produse într-o perioadă de inflaţie ridicată (Dacia Sandero, Duster, Logan, Jogger şi Ford Puma, Transit Courier, Tourneo Courier) au avut cerere ridicată pe piaţa europeană, unde consumatorii sunt din ce în ce mai atenţi la costuri.

Citeste si...  Robert Negoiță a anunțat că în Sectorul 3 a fost amenajat un nou loc de joacă pentru copii

Estimările pentru 2024 sugerează că producţia auto din România a atins aproximativ 560.000 de unităţi, ceea ce ar putea plasa ţara noastră pe locul 6 în Uniunea Europeană, depăşind Italia.

Comparativ cu alte ţări europene

La nivel european, industria auto este dominată de Germania (>4 milioane unităţi), Spania (2,5 milioane) şi Franţa (1,5 milioane). Slovacia şi Cehia completează top 5, având peste 1 milion de unităţi produse anual. Pe locurile următoare, România a avut o evoluţie favorabilă, situându-se în faţa Poloniei (care a suferit o scădere de 24% în 2024) şi Ungariei (dependentă de modelele premium ale grupurilor germane).

Perspective pentru viitor

Deşi succesul României în 2024 este remarcabil, el este rezultatul unui context favorabil, nu al unei schimbări fundamentale a industriei auto naţionale. Italia păstrează un avantaj major în ceea ce priveşte valoarea adăugată, având producători premium precum Ferrari, care generează venituri impresionante dintr-un volum de producţie foarte redus.

Pentru a menţine poziţia câştigată şi a se consolida pe termen lung, România are nevoie de noi investiţii în sectorul auto, atragerea unor producători internaţionali şi dezvoltarea infrastructurii industriale.

În concluzie, anul 2024 a adus o surpriză majoră: România a depăşit probabil Italia la producţia de automobile, o performanţă simbolică pentru industria auto naţională. Rămâne de văzut dacă acest avans va fi menţinut şi în anii următori.