Guvernul a adoptat joi un proiect de lege care prin care se transpune directiva care impune un impozit minim global de 15% pentru grupuril de întreprinderi multinaționale și grupuri naționale de mari dimensiuni.
Conform Issue Monitoring, transpunând Directiva 2022/2523/UE, proiectul de lege instituie impozitul suplimentar pentru grupurile de întreprinderi multinaţionale şi grupurile naţionale de mari dimensiuni, care ating pragul anual al veniturilor consolidate de cel puţin 750 milioane de euro, sub formă de:
regulă de includere a veniturilor (IIR) – o societate-mamă a unui grup de întreprinderi multinaţionale sau a unui grup naţional de mari dimensiuni este obligată să calculeze şi să plătească partea sa alocabilă din impozitul suplimentar pentru entităţile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus;
regulă a profiturilor subimpozitate (UTPR) – o entitate constitutivă a unui grup de întreprinderi multinaţionale datorează un impozit care este înregistrat ca o cheltuială suplimentară egală cu partea din impozitul suplimentar care nu a fost perceput în temeiul IIR la nivelul societăţii mamă pentru entităţile constitutive ale grupului care sunt impozitate la un nivel redus.
Totodată, actul normativ prevede, printre altele:
se instituie un impozit suplimentar naţional care se datorează pentru profitul excedentar al entităţilor constitutive, situate în România, care sunt impozitate la un nivel redus;
sunt instituite reguli privind societatea care are obligaţia asigurării unui nivel de impozitare jurisdicţional la nivelul grupului care respectă cota minimă de impozitare de 15%;
atunci când societatea mamă-finală are sediul în Uniune, aceasta are obligaţia de a aplica IIR părţii sale alocabile din impozitul suplimentar care vizează entităţile constitutive impozitate la nivel redus ale grupului de întreprinderi multinaţionale, indiferent dacă aceste entităţi sunt situate în interiorul sau în afara Uniunii;
în cazul în care societatea mamă-finală este o entitate exceptată sau are sediul într-o jurisdicţie în care nu se aplică IIR calificată, entităţile constitutive ale grupului trebuie să aplice UTPR pentru orice valoare reziduală a impozitului suplimentar care nu a făcut obiectul IIR, proporţional prin aplicarea unei formule de alocare în funcţie de numărul de angajaţi şi valoarea totală a imobilizărilor corporale;
sunt prevăzute reguli specifice pentru calculul bazei de impozitare, denumită „profit sau pierdere calificată” şi pentru impozitele plătite, denumite „impozite acoperite”;
cota efectivă de impozitare a unui grup de întreprinderi multinaţionale/grup naţional de mari dimensiuni trebuie comparată cu cota minimă de impozitare de 15% pentru a stabili dacă grupul trebuie să plătească impozit suplimentar, prin aplicarea IIR sau UTPR;
se propun Reguli specifice privind reorganizarea întreprinderilor şi structurilor de holding, care cuprind: (1) reguli pentru aplicarea pragului privind veniturile consolidate în cazul fuziunilor şi al divizărilor grupului; (2) luarea în calcul a entităţilor constitutive care se alătură şi care părăsesc un grup de întreprinderi multinaţionale sau un grup naţional de mari dimensiuni; (3) includerea transferului de active şi pasive în calculul profitului/pierderii calificate;
prevederile prezentei legi se aplică entităţilor rezidente într-un stat membru, precum şi entităţilor nerezidente ale unei societăţi-mamă situate în statul membru respectiv. Totuși, de la această regulă sunt excluse: entităţile guvernamentale, organizaţiile internaţionale, fondurile de pensii, organizaţiile nonprofit, fondurile de investiţii care sunt societăţi-mamă finale şi vehiculele de investiţii imobiliare, precum şi alte entităţi deţinute de acestea în proporţie de 95% care operează exclusiv sau aproape exclusiv în scopul de a deţine active sau de a investi fonduri în beneficiul acestor entităţi sau care desfăşoară exclusiv activităţi auxiliare celor desfăşurate de entitatea sau de entităţile menţionate anterior.
Prezenta lege, inclusiv art. 54 alin. (2), se aplică odată cu exercițiile financiare care încep la 31 decembrie 2023. Totuși, art. 14, 15 și 16 se aplică odată cu exercițiile financiare care încep la 31 decembrie 2024.