Grupul maghiar Mol vrea să își reducă dependența de țițeiul rusesc și a demarat discuţii pentru a utiliza reţeaua de conducte petroliere din Croaţia

Grupul petrolier ungar Mol Nyrt poartă discuţii pentru a utiliza reţeaua de conducte petroliere din Croaţia, în contextul în care vrea să îşi reducă dependenţa de ţiţeiul rusesc, a declarat recent vicepreşedintele Mol, Peter Ratatics, într-un interviu acordat Bloomberg, conform Agerpres.

“În acest moment, intenţia noastră este aceea de a dezvolta rute alternative. Într-o zonă de conflict, cât de mult poţi avea o aprovizionare stabilă printr-o conductă care este tot timpul în pericol?”, a spus Peter Ratatics.

Aceste declaraţii ale unui director de la Mol sugerează că există un efort de a limita dependenţa energetică a Ungariei de Rusia, chiar dacă premierul ungar Viktor Orban a semnat un contract pe 15 ani cu grupul rus Gazprom privind aprovizionarea cu gaze naturale şi în prezent colaborează cu un alt grup rusesc, Rosatom Corp., pentru a construi noi reactoare la singura centrală nucleară din Ungaria.

La fel ca şi alte state din Europa de Est, Ungaria este dependentă de oleoductul rusesc Drujba care trece prin Ucraina şi în ultimii ani s-a confruntat cu diverse probleme tehnice. Pentru moment, singura alternativă pentru Mol este ţiţeiul transportat de compania croată Jadranski Naftovod DD (Janaf).

La începutul acestei luni, Mol a semnat un acord cu Janaf privind transportul şi stocarea de petrol, acord care expiră în data de 31 martie. În prezent, compania ungară este interesată de un acord de cooperare pe termen mai lung, dar în cadrul căruia preţul este în continuare un punct de dispută, iar volumele de livrări ar putea să nu fie suficiente pentru a înlocui importurile din Rusia, a dezvăluit o sursă din interiorul guvernului ungar.

Citeste si...  Efectul Ucrainei asupra conturilor marilor companii petroliere: Miliarde în cuferele giganților petrolieri (Il Fatto Quotidiano)

“Oleoductul Drujba deserveşte Ungaria, Slovacia şi jumătate din Cehia, ceea ce oleoductul Adriatic nu poate face. Asta înseamnă că cineva nu va avea suficient petrol sau toată lumea va primi mai puţin”, a declarat ministrul ungar al Afacerilor Externe, Peter Szijjarto, într-un interviu publicat marţi pe portalul de ştiri Origo.
Anul trecut, profitul realizat de Mol a explodat după ce premierul Orban a obţinut o scutire pentru Mol de la sancţiunile impuse de Uniunea Europeană pentru importurile de petrol rusesc. Câştigurile Mol sunt folosite în prezent de Guvernul de la Budapesta, pentru a-şi finanţa subvenţiile la energie.

Uniunea Europeană a interzis importurile de ţiţei rusesc pe mare începând cu data de 5 decembrie 2022 şi începând din 5 februarie 2023 vor fi impuse limite şi pentru importurile de combustibili din Rusia.
Chiar dacă aceste restricţii vor avea un efect limitat asupra benzinăriilor Mol din Ungaria, Serbia şi România, ar putea afecta livrările companiei Mol spre Austria de la rafinăria sa din apropiere de Bratislava, a avertizat Peter Ratatics. Potrivit acestuia, chiar dacă piaţa s-a pregătit pentru intrarea în vigoare a noilor restricţii, prin acumularea de stocuri, orice întrerupere neplanificată a operaţiunilor de rafinare ar putea afecta livrările.

Cautimasina.ro

Cele mai citite articole

spot_img