Cum funcționează boții pe Facebook şi alte platforme social media?

La jumătatea lunii martie, pagina de Facebook a publicaţiei maghiare Telex a fost invadată de boți vietnamezi, iar ulterior alte câteva pagini de Facebook din Ungaria au întâmpinat probleme similare.

Deși scopul exact al acestui atac nu a fost clar, utilizarea boților în scopuri malițioase nu este nouă în social media: de la apariția primelor ferme rusești majore de boți și troli în jurul anului 2014, cunoaștem tipul de daune pe care le pot provoca: interferența în afacerile interne (cum ar fi alegerile prezidențiale din SUA din 2016), influențarea măsurilor de apărare a sănătății (COVID-19) și chiar impactul asupra politicii externe (războiul din Ucraina).

Partenerul nostru maghiar Telex a analizat în detaliu modul în care funcționează fermele de boți, influențând opinia publică prin răspândirea dezinformării pe diferite platforme de socializare și încercările nereușite ale acestora de a reduce impactul fermelor de roboți.

De exemplu, mai multe platforme beneficiază de mai multă activitate și de mai mulți utilizatori, chiar dacă sunt roboți automatizați, indiferent de posibilele lor pericole.

Telex subliniază că activitatea bot nu este neapărat un factor de influență foarte eficient pe un anumit subiect. Totuși, atât trolii, cât și roboții sunt părți ale unui sistem și contribuie la confuzia utilizatorilor de social media.

Potrivit economistului, psihologului politic și politologului maghiar Péter Krekó, „Evident, impactul lor nu trebuie exagerat. Trolii și roboții nu ar fi capabili să convingă masele din Ungaria dacă Orbán Viktor, Origo și televiziunea publică nu ar promova aceleași narațiuni, dacă acestea nu ar fi mesajele de pe panourile publicitare gigantice. Oamenii cred că aceste profiluri false aparțin unor persoane reale, creând astfel percepția că în spatele opiniilor lor există un sprijin activ al maselor. Dacă credeți că toți cei de pe Facebook sunt pro-ruși, veți fi mai puțin dispuși să îi contraziceți dacă nu aveți o opinie fermă. Dacă credeți că o anumită opinie reprezintă majoritatea, aceasta vă poate influența și pe dumneavoastră dacă nu aveți un punct de vedere puternic. Acestea joacă un rol în modelarea acestor percepții sociale distorsionate”.

Citeste si...  Neuralink, start-up-ul lui Musk, a implantat primul cip cerebral unui om

Cautimasina.ro

Ionut Jifcu
Ionut Jifcu
Are aproape 15 ani de experienţă în presă, perioadă în care a acoperit cele mai diverse domenii, de la eveniment la politică, şi în care a văzut tot ce se putea vedea. A bifat colaborări cu Mediafax sau Realitatea PLUS, iar de curând experimentează ce înseamnă realizarea de emisiuni TV. Ne promite, însă, că prima sa dragoste - presa scrisă - n-o va lăsa niciodată