Primul tren electric nou cumpărat de România după o pauză îndelungată a fost prezentat oficial la Oradea, marcând un pas important în modernizarea transportului feroviar național. Construit în Polonia după cele mai moderne standarde europene, trenul oferă facilități de ultimă generație și un nivel de confort de neimaginat până acum pentru călătorii din România.
Evenimentul de prezentare a avut loc într-un terminal intermodal privat din Oradea, acolo unde trenul a fost adus pe șine. Din cauza lipsei electrificării pe porțiunea Arad–Bihor, rama electrică a fost tractată până la destinație, transmite Digi24.
Potrivit autorităților, trenul prezentat face parte dintr-un lot de 62 de unități electrice care urmează să fie livrate și puse în circulație în România în următorii ani. Proiectul are un buget total de 1 miliard de euro, cu TVA inclus, și este finanțat în proporție de 82% din fonduri europene, restul fiind acoperit de la bugetul de stat.
„Este un tren frumos, confortabil, care oferă o mai mare siguranță călătorilor. L-ați văzut, arată superb,” a declarat Mihai Barbu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară.
Confort la standarde europene
Interiorul trenului este proiectat să răspundă nevoilor unui transport modern: are 238 de locuri pe scaune și capacitate totală de 515 persoane, cu 277 de locuri în picioare. Dispune de toalete moderne, spații pentru biciclete și cărucioare, precum și facilități accesibile persoanelor cu dizabilități. Viteza maximă pe care o poate atinge este de 160 km/h, fiind astfel perfect adaptat pentru noile linii de cale ferată modernizate.
„Trenul este foarte performant, ecologic și electric. Este primul din cele 62 care vor ajunge în România. Sperăm ca de anul viitor să înceapă să circule cu pasageri pe tot teritoriul țării,” a declarat Hanna Wisniewska-Sîrbu, reprezentantă a producătorului polonez.
Investiții integrate în infrastructură și material rulant
Pe lângă achiziția trenurilor electrice noi, Ministerul Transporturilor are în derulare și proiecte de reabilitare a locomotivelor și vagoanelor existente, finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). De asemenea, se investește în modernizarea căii de rulare, pentru a permite circulația trenurilor cu viteze de până la 160 km/h.
„Pe liniile ferate ale României sper să vedem trenuri moderne cât mai curând,” a spus Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Primul tren electric polonez este mai mult decât un vehicul: este un simbol al tranziției către un transport public feroviar mai eficient, mai curat și mai prietenos cu pasagerii. Dacă ritmul investițiilor se menține, România ar putea, în sfârșit, să recupereze decalajul față de alte țări europene în domeniul mobilității feroviare.