Analiză Foreign Policy: Sunt companiile chinezești de baterii următorul Huawei? Mașinile electrice, rețelele de încărcare și bateriile fabricate în China prezintă amenințări critice la adresa securității

Administrația Biden dorește ca jumătate din toate mașinile noi vândute în Statele Unite să fie electrice până în 2030. Între timp, Uniunea Europeană a luat măsuri și mai îndrăznețe, impunând ca toate mașinile și camionetele noi vândute după 2035 să emită zero emisii. Luate împreună, acestea sunt vești bune pentru China, scrie Foreign Policy.
În prezent, companiile care au legături strânse cu Partidul Comunist Chinez (PCC) controlează aproape jumătate din oferta globală de baterii pentru vehicule electrice (VE). Deși este cu siguranță meritoriu să decarbonizăm sectorul transporturilor, o adoptare pripită a VE ar face mai mult decât să consolideze pozițiile pe piață ale colosului de baterii de la Beijing. De asemenea, ar putea expune Statele Unite și națiunile europene la amenințări cibernetice periculoase, similar cu modul în care expansiunea necontrolată a gigantului tehnologic chinez Huawei a deschis calea pentru ca China să obțină acces la rețelele critice de telecomunicații occidentale.
În dezvoltarea producției de baterii avansate pentru a alimenta revoluția high-tech de mâine, planificatorii centrali chinezi au fost cu mult înaintea Occidentului. Cel de-al 13-lea plan cincinal al Chinei, care a guvernat investițiile sale industriale între 2016 și 2020, a evidențiat modul în care controlul lanțurilor de aprovizionare a bateriilor și a vehiculelor electrice, inclusiv a mineralelor esențiale de pământuri rare, ar putea oferi Beijingului un avantaj competitiv față de Statele Unite și alte țări. Actualul plan cincinal al Chinei merge mai departe, legând progresele în aceste două domenii de apariția Chinei ca „centru de putere în domeniul științei și tehnologiei”.
Doi giganți ai industriei chineze, CATL și BYD, domină în prezent piețele globale de vehicule electrice și baterii. CATL, care este frecvent asociată cu munca forțată a uigurilor, produce una din trei baterii pentru vehicule electrice, iar BYD este pe cale să devină cel mai mare vânzător de vehicule electrice din lume. Ambele companii își datorează ascensiunea datorită subvențiilor chinezești masive, precum și legăturilor lor corporative cu instituții puternice ale PCC. Acestea și alte legături servesc drept canale structurate prin care PCC exercită un control direct și indirect asupra guvernanței interne, operațiunilor și angajărilor fiecărei companii, cu implicații grave pentru lanțurile de aprovizionare cu baterii.
În cazul CATL, fondatorul și directorul general al acesteia, Zeng Yuqun, a petrecut ultimul deceniu în calitate de delegat pentru știință și tehnologie la Conferința consultativă politică a poporului chinez, entitatea de cel mai înalt rang care supraveghează Frontul unit al Chinei – o rețea complexă de organizații și persoane care lucrează pentru a spori controlul PCC asupra industriei și societății civile chineze. Frontul Unit conduce, de asemenea, programele de recrutare a talentelor chineze în străinătate, care, potrivit FBI și directivelor guvernamentale chineze care au făcut obiectul unor scurgeri de informații, facilitează transferurile ilegale de tehnologie străină și furtul de proprietate intelectuală. Zeng este, în același timp, vicepreședinte al Federației Industriei și Comerțului din întreaga Chină, cea mai mare asociație de afaceri din țară, al cărei statut prevede că este „condusă” de PCC și responsabilă pentru „implementarea integrală” a agendei președintelui chinez Xi Jinping.
Legăturile strânse ale CATL cu PCC merg dincolo de simplele afilieri politice. În conformitate cu normele emise de Comisia de reglementare a valorilor mobiliare din China în 2018 pentru toate întreprinderile cotate la bursă, statutul CATL, care îi guvernează operațiunile, menționează în mod explicit că „societatea trebuie să înființeze o organizație a Partidului Comunist [la nivel intern] și să desfășoare activități de partid”. Aceste celule de partid și celelalte legături dintre partid și stat ale companiei oferă PCC un acces aproape neîngrădit la tehnologiile brevetate și la datele strategice de piață ale CATL, ceea ce ar putea oferi altor entități chineze un avantaj competitiv și ar putea submina pozițiile companiilor americane și europene pe piețele globale.
Cu toate acestea, într-o mișcare care amintește de eforturile Huawei de a domina sectoarele 5G și smartphone-urilor, CATL și BYD își stabilesc deja obiectivul de a controla industriile adiacente bateriilor. Printre acestea se numără rețelele de încărcare a vehiculelor electrice și sistemele de stocare a energiei din baterii (BESS) pentru stocarea energiei electrice de către utilități.
Trecerea la încărcarea vehiculelor electrice este un pas logic pentru ambele companii, dar BESS împinge limitele influenței lor. Astfel de sisteme captează și stochează energie din diverse surse și eliberează această energie prin intermediul liniilor de transmisie existente în timpul penuriei de energie electrică sau ca rezervă în timpul perioadelor inevitabile de întrerupere a energiei eoliene și solare. Dar există o problemă: Aceste baterii chinezești trebuie să fie conectate la rețelele electrice ale națiunilor gazdă, chiar dacă în prezent nu fac obiectul unei examinări sau supravegheri riguroase nici în Statele Unite, nici în Europa. De asemenea, firmele energetice americane nu sunt obligate să divulge niciun detaliu despre parteneriatele lor cu companiile chineze de baterii.
Din cauza acestor lacune în materie de transparență, o contabilizare completă a proiectelor BESS chinezești în curs de desfășurare și planificate în Statele Unite rămâne evazivă; cu toate acestea, mai multe proiecte au fost demarate în Florida, Virginia, Texas și Nevada. În mod alarmant, s-a raportat că bateriile CATL au fost instalate la baza Corpului de pușcași marini al SUA de la Camp Lejeune, care găzduiește o unitate de operațiuni speciale însărcinată cu evacuarea necombatanților din Taiwan în cazul în care Beijingul ar invada Taiwanul. CATL a comercializat în mod similar și agresiv BESS în capitalele europene, cu proiecte deja în curs de desfășurare în Marea Britanie, Ungaria și în alte țări.
La fel ca în cazul Huawei, riscurile reprezentate de BESS chinezești sunt imediate și de netăgăduit. Cercetările efectuate de firma britanică de gestionare a riscurilor Aon arată că deficiențele omniprezente în materie de securitate cibernetică asociate cu sistemele de control BESS ar putea permite actorilor rău intenționați să declanșeze pene de curent pe scară largă în rețeaua electrică.
Iar un raport din 2022 al Departamentului Energiei din SUA a arătat clar că actorii rău intenționați sunt deja „bine poziționați” pentru a sparge sistemele energetice distribuite, inclusiv BESS, în Statele Unite. Presupusele atacuri cibernetice chinezești asupra rețelei electrice din India în 2021 și 2022 evidențiază disponibilitatea celor dintâi de a viza infrastructura critică. Propriile eforturi raportate de administrația Biden pentru a detecta actorii cibernetici chinezi care se ascund în rețelele de infrastructură din SUA subliniază și mai mult amenințarea.
Rețelele de încărcare a vehiculelor electrice construite de chinezi nu sunt deloc mai sigure. Potrivit unui studiu britanic revizuit de colegi, bateriile și încărcătoarele de vehicule electrice conectate la internet prezintă multe puncte slabe exploatabile în materie de securitate cibernetică, asociate de obicei cu încălcări de date la scară largă. Cercetări similare efectuate de Sandia National Laboratories din Statele Unite demonstrează modul în care actorii rău intenționați pot instala de la distanță programe malware pe vehiculele electrice în timpul încărcării, permițând monitorizarea și dezactivarea subreptică a vehiculelor. Un raport separat al Sandia notează că „nu există în prezent o abordare cuprinzătoare a securității cibernetice a EVSE [echipamente de alimentare a vehiculelor electrice]” în Statele Unite și că doar „cele mai bune practici limitate” au fost adoptate de unii actori din industrie.
Desigur, pericolul nu este doar digital. Mai multe legi chineze, dar în special legea privind securitatea națională din 2017 și legea privind contraspionajul recent revizuită, obligă toate companiile chineze să își alinieze operațiunile la interesele strategice ale Beijingului. În timpul păcii sau al războiului, Beijingul ar putea cere ca firmele chineze să ajute la spionaj sau sabotaj, obligându-le, de exemplu, să împărtășească schemele infrastructurilor critice obținute de la parteneriatele lor cu utilitățile americane sau europene. Astfel de cereri sunt în general în concordanță cu fuziunea militar-civilă a Chinei, o strategie națională care vizează eliminarea barierelor dintre instituțiile civile și militare pentru a le mobiliza pe primele în slujba celor din urmă.
Factorii de decizie politică de pe ambele maluri ale Atlanticului au recunoscut cu întârziere, în mod clar, amenințarea Huawei. În ciuda miliardelor de dolari cheltuite de guvernul american pentru a smulge și a înlocui echipamentele Huawei, produsele companiei continuă să pătrundă în arhitectura de telecomunicații a Statelor Unite. Același lucru este valabil și pentru Europa.
Înainte ca CATL și BYD să își consolideze cvasi-monopolurile pe piețele americane sau europene, factorii de decizie politică ar trebui să dispună o evaluare tehnică imediată a rețelelor chinezești de încărcare a vehiculelor electrice și a sistemelor de stocare a energiei pentru a documenta potențialele vulnerabilități cibernetice și capacitatea Chinei de a le exploata.
Între timp, Departamentul de Apărare al SUA și ministerele de apărare ale altor membri NATO ar trebui să oprească toate proiectele BESS chinezești planificate în bazele militare și să deconecteze orice sistem care este deja activ.
Dincolo de simpla investigare a posibilității de a impune tarife punitive asupra importurilor chinezești de EV, guvernele SUA și european ar trebui, de asemenea, să acționeze rapid pentru a institui măsuri de reglementare cuprinzătoare și o supraveghere strictă a acestor sectoare. Acest lucru include examinarea potențialelor transferuri de tehnologie care ar putea aduce beneficii PCC. Liderii de la nivel subnațional au, de asemenea, un rol de jucat, cum ar fi solicitarea companiilor de utilități care operează în jurisdicțiile lor de a dezvălui detalii cu privire la orice parteneriate trecute, prezente sau viitoare cu firmele chineze de baterii.
Amenințarea reprezentată de dominația Beijingului în domeniul bateriilor este clară. Ceea ce nu este este dacă Washingtonul și partenerii săi europeni vor acorda prioritate decarbonizării în detrimentul nevoilor lor de securitate de durată.

Citeste si...  Ministrul Digitalizării, Sebastian Burduja, a anunțat în 2022 o colaborare cu compania chineză de cryptomonede Binance, deși firma era investigată în SUA pentru presupusă spălare de bani

Cautimasina.ro

Cele mai citite articole

spot_img